An analysis of methodological approaches in the Graduate Program in Education in the region of Sorocaba
DOI:
https://doi.org/10.20435/multi.v26i64.3150Keywords:
Higher Education, methodological approaches, epistemological review, content analysisAbstract
The critical analysis of academic production can contribute to improving the quality of research in Education. For this reason, this article presents a review of the scientific productions from 2014 to 2019 of Graduate Program in Education from Higher Education Research line in a University located in the Sorocaba region. The analysis of the internal structures of scientific productions aims to recognize the epistemological characteristics and its respective methodological approaches based on Gamboa's paradigmatic scheme (1998). The content of 34 scientific productions was analyzed. It was considered the following categorization of the works: the context; o research topics and modality; the techniques of data collection by identification of the basic components of the structure of scientific work. The study carried out highlighted the predominance of qualitative research with the Phenomenological-Hermeneutics approach (47%) followed by the Critical-Dialectic approach (32%), compared to 21% with a quantitative approach classified as Empirical-Analytical.
References
CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 11, n. 31 jan./abr. 2006.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas [livro eletrônico]. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
GAMBOA, Silvio Sánchez. Epistemologia da pesquisa em educação. Campinas: Praxis, 1998
GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. 2. ed. Chapecó: Argos, 2012.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
LAKATOS, Eva Maria; MARCORI, Mariana de Andrade. Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas, 1985.
LAKATOS, Eva Maria; MARCORI, Mariana de Andrade. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1992.
PAIXÃO, C. J. Episteme dos métodos. Filosofia E Educação, v. 5, n. 2, p. 43-56. Campinas, out. 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8635394. Acesso em: 23 abr.2020
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos publicados na Revista Multitemas têm acesso aberto (Open Access) sob a licença Creative Commons Attribution, que permite uso, distribuição e reprodução em qualquer meio, sem restrições desde que o trabalho original seja corretamente citado.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.