Media education in researchers of scientific initiation at the University of Sorocaba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v30i75.4800

Keywords:

media education, scientific initiation projects, media competence

Abstract

This study investigated the presence of media literacy in two researchers of Scientific Initiation projects. The aim was to understand how media education was approached in the investigations, focusing on themes such as ethics, truth in social networks, short films, media competence and sustainability. The methodology adopted was a documentary analysis of the selected research reports, using a qualitative approach. The study analyzed, firstly, how booktubers discuss issues such as authenticity and ethics, and, secondly, how short films can be used to promote media competence in the classroom. The relevance of the work lies in exploring strategies for training critical and participatory citizens, capable of navigating the contemporary media environment with awareness. The results include a description of how media education can be integrated into teaching, promoting the development of knowledge, skills and attitudes that are essential for the formation of a more informed and responsible society.

Author Biographies

Aléxia Roche, Universidade de Sorocaba

Doutoranda e mestre no Programa de Pós-graduação em Educação na Universidade de Sorocaba. Graduação em Letras Português-Inglês pela Universidade de Sorocaba e em Pedagogia pela Universidade Virtual do Estado de São Paulo. 

Ana Fernanda Vasques Aragom, Universidade de Sorocaba

Licencianda no curso de Letras Português-Inglês na Universidade de Sorocaba.

Rejeda Ojeda Domingos, Universidade de Sorocaba

Graduanda no curso de Relações Internacionais da Universidade de Sorocaba. 

Ricardo José Orsi de Sanctis, Universidade de Sorocaba

Doutor em Educação pela Universidade de Sorocaba.

References

AGUADED, I.; SANTOS, V. M.; VIZCAÍNO-VERDÚ, A.; CHIBÁS-ORTIZ, F. Currículo Alfamed de formação de professores em educação midiática AMI (Alfabetização midiática e informacional) na era pós-COVID-19. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2021. Disponível em: https://educamidia.org.br/api/wp-content/uploads/2021/10/2021-Curriculo-Alfamed-PT-final-1-compactado.pdf. Acesso em: 20 out. 2024.

ARAGOM, A. F. V.; ROCHE, A. Docentes digitales: análisis de canales brasileños en YouTube. In: PÉREZ-RODRÍGUEZ, M. A.; DE-CASAS-MORENO, P.; ROJAS-ESTRADA, E. G. (Org.). Redes sociales y ciudadanía: el reto de la formación docente en educación mediática. [v. 3]. Madrid: Grupo Comunicar Ediciones, 2024. p. 489-494. Disponível em: https://www.grupocomunicar.com/pdf/redes-sociales-y-ciudadania-2024.pdf. Acesso em: 25 out. 2024.

BORGES, G; BARBOSA, M. Competências midiáticas em cenários brasileiros: interfaces entre comunicação, educação e artes. Juíz de Fora: Editora da UFJF, 2019.

BUCKINGHAM, D. Manifesto pela educação midiática. São Paulo: Edições Sesc SP, 2022.

BUCKINGHAM, D. Educación en medios: alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós, 2005.

CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2014.

FERREIRA, A. B. H. Mini Aurélio: o dicionário da Língua Portuguesa. Curitiba: Positivo, 2010.

FERRÉS, J.; PISCITELLI, A. Competência midiática: proposta articulada de dimensões e indicadores. Lumina, Juiz de Fora, v. 9, n. 1, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/21183. Acesso em: 2 out. 2024.

GRIZZLE, A.; MOORE, P.; DEZUANNI, M.; ASTHANA, S.; WILSON, C.; BANDA, F.; ONUMAH, C. (Org.). Alfabetização midiática e informacional: diretrizes para a formulação de políticas e estratégias. Brasília: UNESCO, 2016. 204p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246421. Acesso em: 2 nov. 2024.

GUTIÉRREZ-MARTÍN, A.; PINEDO-GONZÁLEZ, R.; GIL-PUENTE, C. Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC. Revista Comunicar, [S. l.], v. 30, n. 70, 2022. Disponível em: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=70&articulo=70-2022-02. Acesso em: 5 out. 2024.

HAPPINESS. Direção de Steve Cutts, 2017. [S. l.]: [S. n.], 2017. 1 vídeo (5 min), filme, son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=e9dZQelULDk. Acesso em: 20 ago. 2024.

ILHA DAS FLORES. Direção de Jorge Furtado. Porto Alegre: Casa do Cinema de Porto Alegre; KODAK, Porto Alegre, 1989. 1 vídeo (12 min), filme, son., color.

KOZINETS, R. V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

LÉVY, P. A Inteligência Coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

LILA. Direção de Carlos Lascano. Artistas: Alma García, Alejandro Gómez e Luján Capra. [S. l.]: [S. n.], 2014. 1 vídeo (9 min), son., color.

MAN. Direção de Steve Cutts. [S. l.]: [S. n.], 2012. 1 vídeo (4 min), filme, son., color.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2009.

PIRES, C. P.; PIMENTA, M. A. A. Propuesta de definición en Educación Mediática con enfoque al capitalismo digital. In: PÉREZ, A. R.; CASAS, P. M.; ROJAS, E. G. E. (Org.). Redes sociales y ciudadanía: el reto de la formación del profesorado en educación mediática. [v. 3]. Madrid: Grupo Comunicar Ediciones, 2024. p. 611-614. Disponível em: https://www.grupocomunicar.com/pdf/redes-sociales-y-ciudadania-2024.pdf. Acesso em: 25 out. 2024.

ROCHE, A.; SOBRAL, D. L. S.; PIMENTA, M. A. A. Competência midiática, sustentabilidade e práticas pedagógicas no ensino superior: uma experiência a partir do projeto EcoCine. In: Encontro de Pesquisadores em Educação Escolar da Universidade de Sorocaba, 1., 2022, Sorocaba. Anais [...]. Sorocaba: Universidade de Sorocaba, 2022. Disponível em: https://sistema.uniso.br/site-uniso/epes/2022/gts/praticas-educativas/competencia-midiatica-sustentabilidade-e-praticas-pedagogicas-no-ensino-superior.pdf. Acesso em: 20 out. 2024.

ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SUNNY DAY. Direção de Faouzi Bensaïdi. [S. l.]: [S. n.], 2019. 1 video (26 min), filme, son., color.

SIGILIANO, D.; BORGES, G. Competência midiática: o ativismo dos fãs de The Handmaid’s Tale. Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS, São Caetano do Sul, v. 19, n. 40, p. 106-122, maio/ago. 2018.

VARKEN. Direção de Jorn Leeuwerink. [S. l.]: [S. n.], 2022.

Published

2025-09-29

How to Cite

Roche, A., Aragom, A. F. V., Domingos, R. O., & Sanctis, R. J. O. de. (2025). Media education in researchers of scientific initiation at the University of Sorocaba. Multitemas, 30(75). https://doi.org/10.20435/multi.v30i75.4800