Consumer rights and the environment
DOI:
https://doi.org/10.20435/multi.v27i65.3374Keywords:
Consumer Protection Code (CDC), environment, citizenshipAbstract
The interference of unbridled production in the environment is devastating, and a classic example cited by Morin (2013) is the automobile. This object of people's desire favors individualism and contributes significantly to the pollution caused by CO2. Not to mention the amount of raw materials used in its manufacture, such as water, iron etc. It is a productive model that is based on the quantity of products produced, and not on their qualities, which also forces citizens to consume more and more. This article aims to reflect the consumer relations in society and the damage to the environment. It also discusses the importance of consumer education about their basic rights, so that, through education and the generation of knowledge, they defend their rights and practice their environmental citizenship.
References
BOLZAN, Fabrício. Direito do Consumidor Esquematizado. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2015.
BRASIL. Lei nº 8.078, de 11 de setembro de 1990. Dispõe sobre a proteção do consumidor e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8078compilado.htm. Acesso em: 20 fev. 2021.
BRASIL. Constituição da república federativa do Brasil de 1988. Emendas constitucionais de Revisão. Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 fev. 2021.
BRASIL. Lei nº 3.071, de 1º de janeiro de 1916. Código Civil dos Estados Unidos do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1916. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l3071impressao.htm. Acesso em: 15 mar. 2021.
DE MASI, Domenico. O ócio criativo. Rio de Janeiro: Sextante. 2000.
EFING, Antônio Carlos. Fundamentos do direito das relações de consumo. 3. ed. Curitiba: Juruá, 2011.
LENZA, Pedro. Direito Constitucional Esquematizado. 22. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.
MARCHESINI JUNIOR, Atílio. O modelo de vida alienante da “sociedade do consumo”. Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 6, n. 2, p. 131-47, 28 ago. 2012. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/index.php/atelie/article/view/16270. Acesso em: 18 jan. 2021.
MORIN, Edgar. A via para o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
NUNES, Rizzato. Curso de direito do consumidor. 13 ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2019.
VIEIRA, Gabriella Castro; COSTA, Beatriz Souza. A prática do consumo consciente para a efetivação do direito ao meio ambiente ecologicamente equilibrado. Revista Direito Ambiental e Sociedade, Caxias do Sul, v. 5, n. 2, 2016. Disponível em http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/direitoambiental/article/view/3645. Acesso em: 10 jan. 2021.
ZANIRATO, Sílvia Helena; ROTONDARO, Tatiana. Consumo, um dos dilemas da sustentabilidade. Estudos Avançados, São Paulo, v. 30, n. 88, pág. 77-92, dez. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142016000300077&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 fev. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos publicados na Revista Multitemas têm acesso aberto (Open Access) sob a licença Creative Commons Attribution, que permite uso, distribuição e reprodução em qualquer meio, sem restrições desde que o trabalho original seja corretamente citado.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.