Performance of the Tutorial Education Program (PET) in the context of COVID-19 and reinterpretation of university extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v28i70.3981

Keywords:

education, social inclusion, extension

Abstract

The Tutorial Education Program (PET) emerges in higher education as an important tool for implementing the teaching-research-extension pillars to encourage the academic, professional, and human development of students, employees and other beneficiaries of the initiative. The objective of this work was to analyze the contributions of PET Integration linked to a public university located in northeastern Brazil with a focus on extensionist practice in a pandemic situation and in the face of the new social reality. Bibliographic research with a qualitative-descriptive approach was used to provoke reflections on how the program can act in exceptional emergency situations. Faced with the cancellation of face-to-face activities, there was a need for adaptation. Despite the challenges presented, it was possible to maintain quality, enable an integrated view of the social context, expand the frontiers of knowledge, enable the dissemination and socialization of scientific knowledge produced beyond academic spaces, providing the group with the development of protagonism and feeling of excellence.

Author Biographies

Amanda Caroline Bandeira França, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Graduanda em Nutrição pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) Integração: ação integrada em educação, cidadania e inclusão social. Coordenadora da Gerência de Segurança Alimentar e Nutricional (GSAN) da Secretaria Municipal de Cidadania, Assistência Social e Políticas Integradas (SEMCASPI).

Byanca Viviane de Meneses Bicca, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Graduada em Direito pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Egressa do Programa de Educação Tutorial (PET) Integração: ação integrada em educação, cidadania e inclusão social. 

Luís Fernando Silva Marques, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Graduado em Direito pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Egresso do Programa de Educação Tutorial (PET) Integração: ação integrada em educação, cidadania e inclusão social. Pós-graduando em Direito Público. Assessor de Magistrado do Tribunal de Justiça do Piauí (TJPI).

Cecília Maria Resende Gonçalves de Carvalho, Universidade Federal do Piauí

Pós-doutorado em Nutrição e Saúde Pública pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (USP). Doutorado em Alimentos e Nutrição pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestrado em Ciência e Tecnologia de Alimentos pela Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (USP). Graduação em Nutrição pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Especialização em Gerontologia Social pela UFPI. Professora titular do Curso de Nutrição da UFPI. Tutora do Programa de Educação Tutorial (PET) Integração: ação integrada em educação, cidadania e inclusão social na UFPI. 

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Published

2024-02-23

How to Cite

França, A. C. B., Bicca, B. V. de M., Marques, L. F. S., & Carvalho, C. M. R. G. de. (2024). Performance of the Tutorial Education Program (PET) in the context of COVID-19 and reinterpretation of university extension. Multitemas, 28(70), 145–160. https://doi.org/10.20435/multi.v28i70.3981