Performance of the Tutorial Education Program (PET) in the context of COVID-19 and reinterpretation of university extension
DOI:
https://doi.org/10.20435/multi.v28i70.3981Keywords:
education, social inclusion, extensionAbstract
The Tutorial Education Program (PET) emerges in higher education as an important tool for implementing the teaching-research-extension pillars to encourage the academic, professional, and human development of students, employees and other beneficiaries of the initiative. The objective of this work was to analyze the contributions of PET Integration linked to a public university located in northeastern Brazil with a focus on extensionist practice in a pandemic situation and in the face of the new social reality. Bibliographic research with a qualitative-descriptive approach was used to provoke reflections on how the program can act in exceptional emergency situations. Faced with the cancellation of face-to-face activities, there was a need for adaptation. Despite the challenges presented, it was possible to maintain quality, enable an integrated view of the social context, expand the frontiers of knowledge, enable the dissemination and socialization of scientific knowledge produced beyond academic spaces, providing the group with the development of protagonism and feeling of excellence.
References
BICCA, B. V. M.; MARQUES, L. F. S.; CARVALHO, C. M. R. G. A extensão universitária como política pública sobre as desigualdades sociais e as contribuições do programa de educação tutorial na comunidade. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 9, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/18492. Acesso em: 19 ago. 2021.
BRASIL. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 18 mar. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 29 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Portaria n. 591, de 18 de junho de 2009. Dispõe sobre o Programa de Educação Tutorial – PET. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2016-pdf/48021-tor-edital-002-2016-sesu-unesco-set-pdf/file. Acesso em: 29 jan. 2022.
BRASIL. Plano Nacional de Extensão Universitária. In: ENCONTRO DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS, 16., 2001, Brasília. Anais [...]. Brasília: MEC, 2001. Disponível em: https://files.cercomp.ufg. br/weby/up/694/o/PNEX.pdf. Acesso em: 29 out. 2021.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: República Federativa do Brasil, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 29 out. 2021.
BRASIL. Conceito de extensão, institucionalização e financiamento, 1987. In: ENCONTRO DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS, 1., 1987, Brasília. Anais [...]. Brasília: UNB, 1987. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 29 out. 2021.
MATHEUS, A. C. C. O agravamento das desigualdades sociais na pandemia do coronavírus sars-cov-2 e a dimensão social da sustentabilidade. Virtuajus, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 64-77, 2021.
MÉLO, C. B.; FARIAS, G. D.; NUNES, V. R. R.; ANDRADE, T. S. A. B.; PIAGGE, C. S. L. D. University extension in Brazil and its challenges during the COVID-19 pandemic. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 3, 2021. Disponível em: https://www.rsdjournal. org/index.php/rsd/article/view/12991. Acesso em: 8 jan. 2022.
OLIVEIRA, W. F.; FERNANDES, I. A. M.; LOSSO, B. V.; BUENO, S. S. A experiência de participantes e bolsistas em dois cursos de extensão voltados para a terceira idade em tempos de covid-19. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, Florianópolis, v. 19, n. 42, p. 59-69, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/85583/ 49540. Acesso em: 15 jul. 2022.
RODRIGUES, C. H.; BEHNCK, V. P.; ORTEGA, S. C.; GARCÉS, A. L. S. Isolados, mas conectados: o papel das mídias digitais nas atividades remotas do PET-LETRAS UFSC. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, Florianópolis, v. 19, n. 41, p. 62-77, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/83125/48679. Acesso em: 13 jul. 2022.
SANTANA, R. R.; SANTANA, C. C. A. P.; COSTA NETO, S. B.; OLIVEIRA, E. C. Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 46, n. 2, e98702, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rer/v46n2/2175-6236-edreal-46-02-e98702.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.
SANTOS, I. S.; MARIANO, T.; PIMENTEL, C. E. Psicologia da pandemia: informação, confiança e afetos durante o enfrentamento do COVID-19. Estudos de Psicologia, Natal, v. 25, n. 2, p. 115-123, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Tailson-Mariano/publication/341575564_Psicologia_ da_Pandemia_Informacao_Confianca_e_Afetos_durante_o_Enfrentamento_do_COVID-19/links/5ec7e40b458515626cc141a9/.pdf. Acesso em: 8 jan. 2022.
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Amanda Caroline Bandeira França, Byanca Viviane de Meneses Bicca, Luís Fernando Silva Marques, Cecília Maria Resende Gonçalves de Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Multitemas têm acesso aberto (Open Access) sob a licença Creative Commons Attribution, que permite uso, distribuição e reprodução em qualquer meio, sem restrições desde que o trabalho original seja corretamente citado.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.