The foundation of the Social Work course in federal public universities in Rio Grande do Sul: contradictions, possibilities and challenges to local-regional development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v21i3.2883

Keywords:

Social Work, social worker, public university, Reuni

Abstract

This article intends to reflect on the creation of the first undergraduate courses in Social Work at the gaucho federal universities in the interior of Rio Grande do Sul, more specifically at the Federal University of Pampa (Unipampa/São Borja Campus), the first public, federal and free course in the interior of the state of Rio Grande do Sul in the area of Social Work, and at the Federal University of Santa Maria (UFSM), third funded course. The article also discusses the possibilities of the expansion of higher education courses in Social Work in the state of Rio Grande do Sul, concerning local-regional development, bringing, furthermore, its contradictions and challenges to the way such courses were being implemented.

Author Biographies

Cristina Kologeski Fraga, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Pós-doutoranda de Serviço Social pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação (FPCE) da Universidade de Coimbra, Portugal. Professora associada do Curso de Serviço Social da Universidade Federal de Santa Maria, líder do Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Violência e Serviço Social (Nepevis).

 

Fabio Jardel Gaviraghi, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Pós-doutorando em Serviço Social pela Universidade de Coimbra, Portugal. Doutor em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí). Mestre em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Graduado em Serviço Social pela Unijuí. Docente, com dedicação exclusiva, no Departamento de Serviço Social na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Tem experiência na área de Serviço Social com ênfase nas seguintes áreas: Trabalho, Questão Social, Educação, Incubadoras Sociais, Refugiados e Políticas Sociais. Líder do Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Políticas Sociais, Trabalho e Questão Social (NEPEPSTQS).

Cristina Pinto Albuquerque, Universidade de Coimbra (Portugal)

Professora auxiliar da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, investigadora integrada do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20) da Universidade de Coimbra. Exerce atualmente a função de Vice-reitora da Universidade de Coimbra. Professora orientadora de Pós-Doutoramento.

Clara Cruz Santos, Universidade de Coimbra (Portugal)

Assistente Social. Professora de Serviço Social, coordenadora do Mestrado em Intervenção Social, Inovação e Empreendedorismo, membra associada do Observatório de Intervenção Social e Cidadania e professora orientadora de Pós-Doutoramento.

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Published

2020-09-16

How to Cite

Fraga, C. K., Gaviraghi, F. J., Albuquerque, C. P., & Santos, C. C. (2020). The foundation of the Social Work course in federal public universities in Rio Grande do Sul: contradictions, possibilities and challenges to local-regional development. Interações (Campo Grande), 21(3), 513–527. https://doi.org/10.20435/inter.v21i3.2883