Rural education: a look at the perception of family farmers in the municipality of Vitorino, PR
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v23i2.2960Keywords:
rural education, family farmers, rural development, school, youngAbstract
In the last decades, Brazil has followed an increase in the debate on the relevance of family farming, mainly concerning its importance as a transformation agent of the rural and for regional development. Thus, education, understood as a transforming agent, gains a fundamental role. In this sense, this work aimed to understand the perception of family farmers in the municipality of Vitorino, Paraná, about education in rural areas and its importance as a strategic element for the maintenance of young people in the countryside. For this, interviews were conducted with twenty family farmers in the municipality. From the interviews, it was possible to understand that although most rural schools in the municipality were closed, rural children and youth have access to education, but in urban schools. However, the urban curriculum, for the most part, does not value the rural way of life, which ends up contributing to the exodus of rural youth. In this sense, it is important to create educational strategies and public policies to strengthen the succession and permanence of young people in the countryside, ensuring the social reproduction of family farming.
References
ALCÂNTARA, A. O. Vivê e Morrê no Sertão. In: JORNADA INTERNACIONAL POLÍTICAS PÚBLICAS, 8., 2017, São Luis. Anais [...] São Luiz: UFMA, 2017. Disponível em: http://www.joinpp.ufma.br/jornadas/joinpp2017/pdfs/mesas/velhiceruralentreogeograficoeosocial.pdf. Acesso em: 12 dez. 2019.
ARROYO, M. G.; CALDART, R.; MOLINA, M. C. Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004.
BACON, V. R.; FAGUNDES, M. C. V. O papel da educação do campo para o incentivo e a permanência do jovem à frente da agricultura familiar. [s.l.]: UFPR, Setor Litoral, 2011. Disponível em: https://www.acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/54371/R%20-%20E%20-%20VANIA%20ROCHA%20BACON.pdf?sequence=1. Acesso em: 2 set. 2020.
BALSADI, O. V. Mudanças no meio rural e desafios para o desenvolvimento sustentável. São Paulo Perspectiva, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 155-65, jan. 2001.
BAVARESCO, P. R.; RAUBER, V. D. Educação do campo: uma trajetória de lutas e conquistas. Unoesc & Ciência-ACHS, Joaçaba, v. 5, n. 1, p. 83-92, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Referências para uma Política Nacional de Educação do Campo. Caderno de subsídios. Brasília, DF, 2003.
BRASIL. Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 21 dez. 1996.
BRASIL. Lei n. 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica; altera as Leis n. 10.880, de 9 de junho de 2004, 11.273, de 6 de fevereiro de 2006, n. 11.507, de 20 de julho de 2007; revoga dispositivos da Medida Provisória n. 2.178-36, de 24 de agosto de 2001, e a Lei n. 8.913, de 12 de julho de 1994; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 17 de jun. 2009.
CAMARANO, A. A.; ABRAMOVAY, R. Êxodo rural, envelhecimento e masculinização no Brasil: panorama dos últimos 50 anos. Rio de Janeiro: Ipea, jan. 1999. [Texto para Discussão n. 621].
CARNEIRO, M. J. O ideal urbano: campo e cidade no imaginário de jovens rurais. In: DA SILVA, F. C. T.; SANTO, R.; COSTA, L. F. C.; CASTRO, A. C. Mundo rural e política: ensaios interdisciplinares. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
CASTRO, H. V.; CHELOTTI, M. C. Processo de modernização tecnológica na agricultura e a disputa territorial no campo brasileiro. Espaço em Revista, Goiânia, v. 20, n. 1, jan./jun. 2018, p. 55-65.
CORDEIRO, G. N. K.; REIS, N. S.; HAGE, S. M. Pedagogia da Alternância e seus desafios para assegurar a formação humana dos sujeitos e a sustentabilidade do campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 115-25, abr. 2011.
COSTA, C. Contornos do celibato no espaço rural: solteirões do sul do Brasil. Extensão Rural, Santa Maria, v. 21, n. 3, p. 22-51, 2013.
COSTA, C.; FROEHLICH, J. M. Políticas públicas e masculinização rural no Rio Grande do Sul: uma abordagem a partir das condições regionais. Campo-Território, Uberlândia, v. 9, p. 27, 2014.
COSTA, J. P. R.; ETGES, V.; VERGUTZ, C. L. B. A educação do campo e o fechamento das escolas do campo. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO,6., 2016, Santa Cruz do Sul. Anais [...]. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2016.
CRHISTEN, R. S.; FRANCO NETTO, F. Sucessão, masculinização, envelhecimento e educação na agricultura familiar: qual a influência desses fatores no êxodo rural? 2016. Disponível em: https://publicacresol.cresolinstituto.org.br/upload/pesquisa/202.pdf. Acesso em: 4 jul. 2022.
DE BASTIANI, T. M.; STRASSER, R. B. Permanência dos jovens no campo: para que? Santa Maria: UFSM, 2008. Disponível em: http://coral.ufsm.br/sifedocregional/images/Anais/Eixo%2008/T%C3%A2nia%20Mara%20De%20Bastiani.pdf. Acesso em: 1º ago. 2020.
DELGADO, G. C.; CARDOSO JR., J. C. Condições de reprodução econômica e combate à pobreza das famílias dos aposentados rurais. Brasília: IPEA, 2001. 21 p. (Os desafios da pobreza rural).
FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. Apresentação. FNDE, Cidade, 2019. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/portaldecompras/index.php/produtos/onibus-escolar-rural. Acesso em: 12 dez. 2019.
FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO [FNDE]. PNATE – Programa Nacional De Apoio ao Transporte do Escolar. Portal do FNDE, Brasília, DF, 2012. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/transporte-escolar/transporte-escolar-apresentacao. Acesso em: 3 dez. 2019.
FUJISAWA, D. S. Utilização de jogos e brincadeiras como recurso no atendimento fisioterapêutico de criança: implicações na formação do fisioterapeuta. 2000. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) − Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2000.
GÓMEZ, G. R.; FLORES, J. G.; JIMÉNEZ, E. G. Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe, 1996. 378 p.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Histórico Vitorino. Portal do IBGE, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/vitorino/historico. Acesso em: 12 dez. 2019.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Agro 2017: população ocupada nos estabelecimentos agropecuários cai 8,8%. Agência IBGE Notícias, Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/25789-censo-agro-2017-populacao-ocupada-nos-estabelecimentos-agropecuarios-cai-8-8. Acesso em: 12 dez. 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. INEP divulga dados inéditos sobre fluxo escolar na educação básica. Portal Inep, Brasília. Notícias, jun. 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/inep-divulga-dados-ineditos-sobre-fluxo-escolar-na-educacao-basica/21206. Acesso em: 12 dez. 2019.
INSTITUTO PARANAENSE DE DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO E SOCIAL. Perfil avançado do município de Vitorino. Portal do Ipardes, Curitiba, 2017. Disponível em: http://www.ipardes.gov.br/perfil_municipal/MontaPerfil.php?codlocal=122&btOk=ok. Acesso em: 19 dez. 2019.
KAGEYAMA, A. O novo padrão agrícola brasileiro: do complexo rural aos complexos agroindustriais. In: DELGADO, G. C. Agricultura e políticas públicas. Brasília: IPEA, 1997. p. 113-223.
MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-26, mar. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232012000300007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 29 ago. 2020.
MORAIS, E. P. Envelhecimento no meio rural: condições e vida, saúde e apoio dos idosos mais velhos de Encruzilhada do Sul-RS. 2007. 215 f. Tese (Doutorado em Enfermagem Fundamental) – Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, 2007.
NEVES, E. D. Primeiras anotações sobre o ofício docente em contexto rural. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUDESTE, 7., Desafios da Educação Básica: a pesquisa em educação. 2007, Vitória. Anais [...]. Vitória: UNESP, 2007.
OLIVEIRA, M. E. B. de; MONTENEGRO GÓMEZ, J. R. A educação do campo no contexto do modelo de desenvolvimento rural no Brasil: O princípio educativo do trabalho como alternativa. PEGADA - A Revista da Geografia do Trabalho, v. 15, n. 1, 2014. DOI: 10.33026/peg.v15i1.2671. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/pegada/article/view/2671. Acesso em: 4 jul. 2022.
PACHECO, L. M. D. Educação do campo: valorização da cultura e promoção da cidadania? Quaestio, Sorocaba, SP, v. 17, n. 2, p. 425-40, nov. 2015.
PASQUALOTTO, N.; KAUFMANN, M. P.; WIZNIEWKY, J. G. Agricultura familiar e Desenvolvimento Rural Sustentável [Recurso Eletrônico]. Santa Maria: UFSM / NTE, 2019. 115p.
PATIAS, N. D.; HOHENDORFF, J. V. Critérios de qualidade para artigos de pesquisa qualitativa. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 24, e43536, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722019000100236&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 28 ago. 2020.
PEREIRA, J. L. G.; SANTOS, I. C. B. Algumas questões para se pensar o envelhecimento no campo: experiências dos idosos de Santa Rita de Minas (MG). São João del-Rei: Nead, 2007.
PERES, M. A. C. Velhice e analfabetismo, uma relação paradoxal: a exclusão educacional em contextos rurais da região Nordeste. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 26, n. 3, p. 631-61, 2011.
RAMOS, L. R.; VERAS, R. P.; KALACHE, A. Envelhecimento populacional: uma realidade brasileira. Revista Saúde Pública, São Paulo, v. 21, n. 3, p. 211-24, jun. 1987.
RIBEIRO, M. Pedagogia da alternância na educação rural/do campo: projetos em disputa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 27-45, abr. 2008.
SANTOS, E. O.; NEVES, M. L. C. Educação do campo e desenvolvimento territorial: reflexões e proposições. Entrelaçando – Revista Eletrônica de Culturas e Educação, Caderno Temático IV, n. 6, v. 1, Ano III, p. 1-10, set./dez., 2012.
SANTOS, F. R.; SILVA, A. M. Fechamento das escolas rurais e transporte escolar no município de Morrinhos/GO. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 7, n. 21, p. 23-42, 2016.
SANTOS, P.; VINHA, J. F. S. C. Educação do/no campo: uma reflexão da trajetória da educação brasileira. Araraquara: UNIARA, 2018. Disponível em: https://www.uniara.com.br/legado/nupedor/nupedor_2018/10/12_Patricia_Santos.pdf. Acesso em: 12 dez. 2019.
SILVA, A. J.; SILVA JUNIOR, M. F. Representações sociais e agricultura familiar: indícios de práticas agrícolas sustentáveis no Vale do Bananal − Salinas, Minas Gerais. Sociedade e Natureza,, Uberlândia, v. 22, n. 3, p. 525-38, dez. 2010.
SILVA FILHO, J. A.; DA SILVA, A. J. L; OLIVEIRA, M. L. dos S. Breve relato histórico sobre educação no campo: reflexos no município de Encanto-RN. In: SETEPE – Semana de Estudos, Teorias e Práticas Educativas, 5., 15-17 out. 2014, Pau dos Ferros, RN. Anais [...]. [S.l.]: Plataforma Espaço Digital. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/8116. Acesso em: 12 dez. 2019.
SILVA, J. G. da. Tecnologia e Agricultura Familiar. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.
SILVA, M. do S. Educação do campo e desenvolvimento: uma relação construída ao longo da história. [s.l.]: [s.n.], 2011. Disponível em: http://www.contag.org.br/imagens/f299Educacao_do_Campo_e_Desenvolvimento_Sustentavel.pdf. Acesso em: 2 set. 2020.
SILVA, R. I. T. A escola primária rural. 2. ed. Rio de Janeiro: Globo, 1957.
SOUZA, E. C.; TEIXEIRA DE PINHO, A. S.; MARTINS DE MEIRELES, M. Tensões entre o local e o global: ruralidades contemporâneas e docência em escolas rurais. Revista do Centro de Educação, v. 37, n. 2, p. 351-64, maio/ago. 2012.
SOUZA, R. F. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.
STANISLAVSKI, C. F. S. As ilustrações dos livros espelho (1928), vida na roça (1932) e alegria (1937) do autor Thales Castanho de Andrade: um estudo sobre a escola rural do Brasil no século XX. 2011. 204 f. Tese (Doutorado em Filosofia e Ciências) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2011. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario8/_files/zIbQUgG8.doc. Acesso em: 12 dez. 2019.
TONEZER, C.; TRZCINSKI, C.; DAL MAGRO, M. L. P. D. As vulnerabilidades da velhice rural: um estudo de casos múltiplos no Rio Grande do Sul. Desenvolvimento em Questão, Ijuí, v. 15, n. 40, p. 7-38, 2017.
ZIMMERMANN, A.; VENDRUSCOLO, R.; DORNELES, S. B. Educação do campo: o processo de implementação da Casa Familiar Rural do Vale do Jaguari (CFR/VJ). Geografia Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 17, n. 3, [s.p.], set./dez. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.