The perception of the environment and Environmental Education in the teaching practice of teachers of the rural municipal schools of Morrinhos, GO
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v24i1.3476Keywords:
Environmental Education, environmental preservation, environmental sustainabilityAbstract
The present study aimed to analyze the perception of teachers of Kindergarten and Elementary School of rural municipal schools in Morrinhos, GO, about the Environment and Environmental Education, namely: Municipal School Vereador Deusdete Damacena, Municipal School Lindolfo Alves Pinto, and Municipal School José Cândido da Silva. As it is a research that involves the subject’s perception, we opted for the case study with the use of a qualitative approach for data analysis. In all schools, questionnaires with semi-structured questions were applied to the seven teachers participating in the research, related to environmental issues. We clarify that this study stems from our concern to rethink the relationship between man and nature, as well as the conceptions of development, progress, and growth imposed by the capitalist economic model and how Environmental Education (EE) is being worked on in rural schools. The most important results show that the school is one of the main places to promote changes in behavior when working with different environmental knowledge; however, many challenges in working with EE still need to be overcome, starting with teacher training. Most of the research subjects still have a reductionist, naturalized, and anthropocentric view, both concerning the environment and Environmental Education.
References
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a base. Brasília, DF: MEC; SEB; CNE, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 3 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Conselho Nacional de Educação [CNE]. Conselho Pleno. Resolução n. 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, DF: MEC; CNE; CP, 2012a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf. Acesso em: 9 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC; SEB, 2012b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 13 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Conselho Nacional de Educação [CNE]. Resolução n. 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC; CNE, 2009 Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb005_09.pdf. Acesso em: 7 jul. 2020.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente [MMA]. ProNEA - Programa Nacional de Educação Ambiental. 3. ed. Brasília, DF: MMA, 2005. Disponível em: https://www.mma.gov.br/estruturas/educamb/_arquivos/pronea3.pdf. Acesso em: 23 jul. 2020.
BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 3 jul. 2020.
BRASIL. Secretária de Educação Fundamental [SEF]. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos - apresentação dos temas transversais. Brasília, DF: MEC; SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro081.pdf. Acesso em: 9 jul. 2020.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 3 jul. 2020.
FAGGIONATO, Sandra. Percepção Ambiental. São Paulo: USP; Materiais e Textos, 2002. Disponível em: http://educar.sc.usp.br/biologia/textos/m_a_txt4.html. Acesso em: 17 nov. 2019.
FERNANDES, Roosevelt; SOUZA, Valdir José; PELISSARI, Vinicius Braga; FERNANDES, Sabrina. Uso da percepção ambiental como instrumento de gestão em aplicações ligadas às áreas educacional, social e ambiental. São Paulo: USP, 2003. Disponível em: http://www.redeceas.esalq.usp.br/noticias/Percepcao_Ambiental.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.
GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. 7. ed. Campinas: Papirus, 2005.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. A crise ambiental e suas implicações na educação. In: QUINTAS, José Silva (Org.). Pensando e praticando educação ambiental na gestão do meio ambiente. 2. ed. Brasília, DF: IBAMA/MMA, 2002. Disponível em: http://www.ibama.gov.br/sophia/cnia/livros/pensandoepraticandoaeducacaoambientalnagestaodomeioambientedigital.pdf. Acesso em: 5 maio 2020.
LEFF, Enrique. Epistemologia ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Premissas teóricas para uma educação ambiental transformadora. Ambiente e Educação – Revista de Educação Ambiental, Rio Grande, v. 8, n. 1, 2003, [s.p.]. Disponível em: https://seer.furg.br/ambeduc/article/view/897. Acesso em: 5 de maio 2020.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
MEDEIROS, Aurélia Barbosa; MENDONÇA, Maria José da Silva Lemes; SOUSA, Gláucia Lourenço; OLIVEIRA, Itamar Pereira. A importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011, [s.p.]. Disponível em: http://revista.fmb.edu.br/index.php/fmb/article/view/30. Acesso em: 17 jul. 2020.
MELAZO, Guilherme Coelho. Percepção Ambiental e Educação Ambiental: uma reflexão sobre as relações interpessoais e ambientes no espaço urbano. Olhares & Trilhas, Uberlândia, v. 6, n. 1, 2005, [s.p.]. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/3477. Acesso em: 15 maio 2020.
MOLINA, Mônica Castagna; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel. Educação do campo: história, práticas e desafios no âmbito das políticas de formação de educadores - reflexões sobre o Pronera e o Procampo. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, jul./dez. 2014, [s.p.]. Disponível em: http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/index. Acesso dia: 20 nov. 2019.
MOLINA, Mônica Castagna; FREITAS, Helana Célia de Abreu. Avanços e desafios na construção da educação do campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, abr. 2011. Disponível em: https://seminarionacionallecampo2015.files.wordpress.com/2015/09/avanc3a7os-e-desafios-na-construc3a7c3a3o-da-educac3a7c3a3o-do-campo.pdf. Acesso em: 12 de jun. 2020.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]; PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O MEIO AMBIENTE [PNUMA]. Algumas recomendações da conferência intergovernamental sobre educação ambiental aos países membros: CEI, de 14 a 26 de outubro de 1977. Tbilisi: UNESCO; PNUMA, 1977. Disponível em: http://www.fzb.rs.gov.br/upload/20130508155354tbilisi.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.
PEDRINI, Alexandre; COSTA, Érika Andrade; GHILARDI, Natalia. Percepção ambiental de crianças e pré-adolescentes em vulnerabilidade social para projetos de educação ambiental. Ciência e Educação, Bauru, v. 16, n. 1, 2010. Doi: https://doi.org/10.1590/S1516-73132010000100010
REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.
REIGOTA, Marcos. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 2002.
SERVIÇO NACIONAL DE APRENDIZAGEM RURAL [SENAR/GO]. Agrinho. Goiânia: SENAR/GO, 2008. Disponível em: https://sistemafaeg.com.br/senar/programas-e-servicos/agrinho. Acesso em: 18 ago. 2020.
VELASCO, Sirio Lopez. Perfil da Lei de Política Nacional de Educação Ambiental. REMEA – Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 2, 2000, [s.p.]. Disponível em: https://www.dm.ufscar.br/~salvador/homepage/pro_ciencias_2002/materialdistribuido/Educacao%20Ambiental%20e%20Meio%20Ambiente/Sirio%20artigo%20PNEA%20set%202001.pdf. Acesso em: 18 ago. 2020.
WATANABE, Carmem Ballão. Fundamentos teóricos e prática da educação ambiental. Curitiba: Instituto Federal Paraná / E-Tec Brasil, 2011. Disponível em: http://proedu.rnp.br/bitstream/handle/123456789/659/1a_Disciplina_-_Fundamentos_Teoricos.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 18 ago. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Flávio Reis Santos, Cristiane Raquel Ferreira Cândido
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.