The national agroecology and organic production policy and its implementation in three times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v26i1.4375

Keywords:

public policy, sustainable agriculture, rural development

Abstract

This study analyzes the implementation path of the National Agroecology and Organic Production Policy (PNAPO) over a ten-year period, from 2012 to 2022. In terms of methodological framework, it was decided to carry out documentary research, with a qualitative approach, focused on the content analysis of technical reports, official documents and government data on Brazilian agroecological policies. The execution of the National Agroecology and Organic Production Plans (PLANAPO I and II) was directly impacted by the change in management in 2016, when investments were reduced and efforts to implement the goals of the second edition of this plan were discontinued. In the previous administration, under Bolsonaro's government, in addition to the Agroecology terminology being removed from the portfolio, the investment in sustainable agriculture in the multi-year plan was negligible, compared to other administrations. There were no significant efforts to create PLANAPO III and the impacts on agroecological policies are similar to those suffered by other policies for family farming. It is concluded that during PNAPO's three periods of activity, it is possible to perceive the influence of the management model on the success or weakening of a political agenda.

Author Biographies

Cícera Mônica da Silva Sousa Martins , Universidade Federal do Ceará (UFCA)

Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Bolsista FUNCAP. Mestre em Psicologia pela UFC. Especialista em Políticas Públicas em Saúde Coletiva pela Universidade Regional do Cariri (URCA).  Especialista em Psicologia Organizacional e do Trabalho pela Anhanguera Educacional. Graduada em Psicologia pela Faculdade Leão Sampaio. Está vinculada a dois núcleos de pesquisa: o Laboratório Interdisciplinar de Estudos em Gestão Social (LIEGS-UFCA) e o Laboratório de Psicologia Ambiental (LOCUS-UFC). Membro da Red Latinoamericana de Psicología Rural.

Filipe Augusto Xavier Lima, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutor em Extensão Rural pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), com estágio de doutorado sanduíche no exterior, no Máster en Agroecología: un Enfoque para la Sustentabilidad Rural, na Universidad Internacional de Andalucía (UNIA-España), e no Instituto de Sociología y Estudios Campesinos (ISEC), na Universidad de Córdoba (UCO-España). Mestrado em Extensão Rural e Desenvolvimento Local (Departamento de Educação) pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Licenciatura em Ciências Agrícolas pela UFRPE. Professor na área de Extensão e Desenvolvimento Rural, vinculado ao Departamento de Economia Agrícola (DEA) do Centro de Ciências Agrárias (CCA) da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Zulmira Áurea Cruz Bomfim, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutora em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, e estágio pós-doutoral em Psicologia pela Universidade da Coruña. Mestre em Psicologia pela Universidade de Brasília. Especialista em Análisis y Intervención Social y Ambiental pela Universidade de Barcelona. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará. Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará, desenvolvendo pesquisas na linha de vulnerabilidade social e processos psicossociais. Atua nas áreas de Psicologia, com ênfase em Psicologia Ambiental e Psicologia Social. Coordena o Laboratório de Pesquisa em Psicologia Ambiental- LOCUS-UFC.

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Published

2025-05-22

How to Cite

Martins , C. M. da S. S. ., Lima, F. A. X., & Bomfim, Z. Áurea C. . (2025). The national agroecology and organic production policy and its implementation in three times. Interações (Campo Grande), 26, e26124375. https://doi.org/10.20435/inter.v26i1.4375