The The educational presence in Don Bosco's Preventive System: an analysis in light of levinasian ethics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v30i75.4782

Keywords:

ethics, preventive system, face, holistic education

Abstract

 

Abstract: This article analyzes the pedagogical presence in Don Bosco’s Preventive System through the lens of Levinasian ethics, using a narrative literature review. It explores the convergence between the categories of these systems to propose an integrative and student-centered educational approach. Don Bosco’s Preventive System emphasizes reason, religion, and loving-kindness in youth education, while Emmanuel Levinas’s philosophy highlights ethical responsibility toward the other. By integrating these principles, this study seeks a pedagogical practice that values the student’s dignity, autonomy, and uniqueness, promoting a more humanized and ethical education. This research aims to inspire reflections and practices that strengthen contemporary education, offering a new perspective on the educator’s role and relationship with the student in the educational process.
Keywords: ethics; preventive system; face; holistic education.

 

Author Biographies

Kaique Kaique Fornasiero de Souza, Dom Bosco Catholic University

Graduado em Filosofia pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), formado em Tec. em Mecatrônica pelo Colégio Salesiano Dom Luiz Lasagna e atualmente professor de salesianidade no Instituto Dom Bosco, em Dourados.

Márcio Luís Costa, Dom Bosco Catholic University

 

 

 

 

References

BRAIDO, P. Previnir, não reprimir: o sistema educativo de Dom Bosco. Tradução: Jacy Cogo. São Paulo: Salesiana, 2004.

CASTRO, A. Releitura do Sistema preventivo na sociedade pós-moderna. 2. ed. Campo Grande: UCDB, 2006.

COSTA, M. L. Lévinas: uma introdução. [Coleção ética e intersubjetividade]. Petrópolis: Vozes, 2000.

FORERO, J. R. Sabedoria do Coração: a assistência salesiana. 2. ed. Tradução: Claudia Maria Castro. São Paulo: Editora Salesiana, 2003.

LEMOYNE, J. B. Memórias Biográficas de São João Bosco. [volume IV]. Tradução: Dom Hilário Moser. Brasília: Edebê, 2019.

LENTI, A. J. Dom Bosco: história e carisma: origem: dos becchi a Valdocco (1815-1849). Brasília, DF: CIB, 2012.

LÉVINAS, E. Ética e infinito. Tradução: João Gamma. Edições70, 2007

LÉVINAS, E. Totalidade e infinito: ensaio sobre a exterioridade. Tradução: José Pinto Ribeiro. Lisboa: Edições 70, 1980.

MARTINS, R. J.; LEPARGNEUR, H. Introdução a Levinas: pensar a ética no século XXI. [Coleção Como ler filosofia]. São Paulo: Paulus, 2014.

PELEGRINE, V. G A. O amor e a educação no sistema preventivo de dom Bosco. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, ano I, n. 2, jan./jul. 2008. Disponível em: https://web.unifil.br/docs/revista_eletronica/educacao2/3-O%20Amor%20e%20a%20educacao.pdf. Acesso em: 2 abr. 2024.

SALESIANOS DON BOSCO. Dom Bosco recursos — 13 o oratório em 1842. Salesianos Don Bosco, Roma, 2021.

Published

2025-09-29

How to Cite

Souza, K. K. F. de, & Costa, M. L. (2025). The The educational presence in Don Bosco’s Preventive System: an analysis in light of levinasian ethics. Multitemas, 30(75). https://doi.org/10.20435/multi.v30i75.4782