Impacts of the implementation of the Bioceanic Road Corridor on school education in the Brazil/Paraguay border: knowing the context
knowing the context
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v22i4.3423Keywords:
Bioceanic Highway Corridor, Porto Murtinho, social impacts, SchoolingAbstract
Despite its eminently economic merits, the implementation of the Bioceanic Corridor: Porto Murtinho-Portos do Norte Chile Route also requires the intelligibility of its various social impacts on local communities, including those that affect public education. In this sense, this work aims to understand the social, economic and, especially, educational context of the southern Mato Grosso municipality of Porto Murtinho, which borders Carmelo Peralta in Paraguay and is the starting point of the Route in Brazil. Therefore, we carried out bibliographical and statistical research, through the collection and analysis of official indicators generated by IBGE and INEP. The results show that Porto Murtinho, a small town, has its economy based primarily on agriculture; the public school system serves just over four thousand students daily and this demand is marked by cultural and linguistic diversity given the presence of foreigners and indigenous populations as well. Based on these data, therefore, it is clear that the implementation of the Bioceanic Corridor will focus on a context in itself that is already diverse and will tend to increase the demand for school education as it should boost the permanence of inhabitants who currently do not find jobs in the municipality, and also the arrival of new subjects, given the potential economic growth represented by the implementation of the Bioceanic Corridor. Thus, the implementation should be accompanied by investments in education, aiming to fill gaps that already existed and meet emerging needs.
References
ALMEIDA, Luciane Pinho; TEIXEIRA, Léia Lacerda; FIGUEIRA, Kátia Cristina Nascimento. A importância do estudo dos impactos sociais junto às comunidades locais dos territórios que integram o Corredor Rodoviário Bioceânico. Interações, Campo Grande, v. 20, número especial, p. 285-96, 2019. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-70122019000500285 Acceso el: 30 mar. 2020.
ANDRADE, Silvio. Obras de infraestrutura para nova rota comercial começam a transformar Porto Murtinho. Portal do Governo de Mato Grosso do Sul, [s.l.], 2019. Disponible en: http://www.ms.gov.br/obras-de-infraestrutura-para-nova-rota-comercial-comecam-a-transformar-porto-murtinho/. Acceso el: 24 ago. 2020.
BRASIL. Projeto de Decreto Legislativo n. 17 de 2018 (n. 709/2017). Aprova o texto do acordo entre o Governo da República Federativa do Brasil e o Governo da República do Paraguai para a construção de uma ponte rodoviária internacional sobre o rio Paraguai entre as cidades de Porto Murtinho e Carmelo Peralta. Brasília, DF, 2018. Disponible en: https://legis.senado.leg.br/sdleg-getter/documento?dm=7644691&disposition=inline. Acceso el: 16 abr. 2020.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponible en: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdfhttp://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acceso el: 15 feb. 2017.
BASILIO, Juliana Regina; ALMEIDA, Ana Maria Fonseca. Contratos de trabalho de professores e resultados escolares. Revista Brasileira de Educação, [s.l.], v. 23, e230049, 2018.
GAMBOA, Silvio Sánchez. Quantidade-qualidade: para além de um dualismo técnico e de uma dicotomia epistemológica. In: GAMBOA, Silvio Sánchez; SANTOS FILHO, Camilo (Org.). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 84-110. (Coleção Questões da Nossa Época, v. 42).
GENTILI, Pablo Antonio Amadeo. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. In: SILVA, Tomaz Tadeu; GENTILI, Pablo A. A. (Org.). Escola S. A.: quem ganha e quem perda no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília, DF: CNTE, 1996. p. 9-49.
IBGE. Porto Murtinho: trabalho e rendimento. IBGE, Brasília, DF, 2017. Disponible en: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ms/porto-murtinho/panorama. Acceso el: 19 de abr. 2020.
IBGE. Censo 2010. IBGE, Brasília, DF, 2010. Disponible en: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acceso el: 19 abr. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Sinopses estatísticas do censo escolar 2020. INEP, Brasília, DF, 2021. Disponible en: http://portal.inep.gov.br/censo-escolar. Acceso el: 11 mayo 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Catálogo de escolas. INEP, Brasília, DF, 2020. Disponible en: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/inep-data/catalogo-de-escolas. Acceso el: 10 feb. 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Sinopses estatísticas do censo escolar 2019. INEP, Brasília, DF, 2019. Disponible en: http://portal.inep.gov.br/censo-escolar. Acceso el: 22 abr. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. IDEB Resultados e metas: Porto Murtinho, MS. INEP, Brasília, DF, 2018. Disponible en: http://ideb.inep.gov.br/resultado/resultado/resultado.seam?cid=448775. Acceso el: 7 mayo 2020.
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA [IPEA]. Faixa de Fronteira do Brasil é tema de estudo do Ministério da Integração e Ipea. IPEA, Brasília, DF, 2017. Disponible en: https://bit.ly/2YfaMcK. Acceso el: 10 feb. 2021.
MATO GROSSO DO SUL (Estado). Secretaria de Estado de Meio Ambiente, Desenvolvimento Econômico, Produção e Agricultura familiar. Coordenadoria de Economia e Estatística. Dados Estatísticos dos Municípios de MS: Porto Murtinho, 2019. Campo Grande: SEMAGRO, 2019. Disponible en: http://www.semagro.ms.gov.br/perfis-socioeconomicos-do-ms-e-municipios/. Acceso el: 6 mayo 2020.
MATO GROSSO DO SUL (Estado). Secretaria do Estado de Meio Ambiente, do Planejamento, da Ciência e Tecnologia. Secretaria de Estado de Desenvolvimento Agrário, da Produção, da Indústria, do Comércio e do Turismo. Plano de Desenvolvimento e Integração da Faixa de Fronteira/MS. [S.l.]: Governo do Estado de Mato Grosso do Sul, 2012. Disponible en: http://www.semagro.ms.gov.br/wp-content/uploads/2017/06/Plano-Desenvolvimento-e-Integra%C3%A7%C3%A3o-de-Fronteira.pdf. Acceso el: 10 jun. 2021.
MATO GROSSO DO SUL (Estado). Antecedentes. Corredor Bioceânico, [s.l.], [s.d.]. Disponible en: http://www.corredorbioceanico.ms.gov.br/antecedentes/. Acceso el: 30 mar. 2020.
NÚCLEO ESTADUAL PARA O DESENVOLVIMENTO E INTEGRAÇÃO DA FAIXA DE FRONTEIRA DE RONDÔNIA [NEIFRO]. A criação dos núcleos estaduais de fronteira. Neifro, Porto Velho, [s.d.]. Disponible en: http://www.neifro.ro.gov.br/Conteudo/Exibir/43. Acceso el: 29 abr. 2020.
NÚCLEO ESTADUAL PARA O DESENVOLVIMENTO E INTEGRAÇÃO DA FAIXA DE FRONTEIRA DE RONDÔNIA [NEIFRO]. Cidades-gêmeas. Neifro, Porto Velho, [s.d.]. Disponible en: http://www.neifro.ro.gov.br/Conteudo/Exibir/43. Acceso el: 29 abr. 2020.
OLIVEIRA, Gilvan Muller; MORELLO, Rosângela. A fronteira como recurso: o bilinguismo português-espanhol e o projeto escolas interculturais bilíngues de fronteira do MERCOSUL (2005-2016). Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 81, n. 1, p. 53-74, 2019.
OLIVEIRA, Romualdo Portela; ARAÚJO, Gilda Cardoso. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, [s.l.], n. 28, p. 5-24, 2005. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n28/a02n28.pdf. Acceso el: 10 jun. 2016.
OLIVEIRA, Valquíria de Araújo. A infraestrutura de transportes como política governamental para o desenvolvimento regional e a integração sul-americana: uma análise sobre as Rotas Bioceânicas em Mato Grosso do Sul. 2010. 145 f. Dissertação (Mestrado em Geografía) – Universidade Federal de Grande Dourados, Dourados, MS, 2010.
RAFFESTIN, Claude. Prefácio. In: OLIVEIRA, Tito Carlos Machado (Org.). Território sem limites. Campo Grande: UFSM, 2005.
REDE UNIVERSITÁRIA DA ROTA DE INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA [UNIRILA]. Termo de convênio de cooperação recíproca, de 22 ago. 2019. Campo Grande: UniRila, 2019.
SILVA, Rodrigo Rocha; MOREIRA JUNIOR, Orlando. A educação na fronteira entre Brasil e Paraguai: narrativas (auto) biográficas de um fronteiriço. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 4, n. 12, p. 1110-24, 2019. Disponible en: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/5894. Acceso el: 20 jun. 2021.
WEBER, M. Economía y sociedad: esbozo de sociología comprensiva. Cidade do México: Fondo de Cultura Económica, 2008.
WENGER, Etienne. Communities of practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.