Riches in differences in cyberculture: towards more democratic and innovative educational practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v26i1.4472

Keywords:

cyberculture, educational practices, innovation, differences

Abstract

In this article, we present scenarios that illustrate the richness of differences in cyberculture towards more democratic and innovative educational practices. It is qualitative research that follows a post-critical methodology. Considering students and professors from Brazilian and Canadian universities with a focus on understanding digital culture and its implications for the educational process, we use Facebook and WhatsApp to collect narratives. The results show that the use of digital spaces informs teachers and students about other educational practices that allow them to express other forms of identity and value and listen to other voices that are silenced (for example, Indigenous people, 2SLGBTQ+ and people of color).

Author Biographies

Maria Cristina Lima Paniago, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC-SP. Graduada em Letras pela Faculdades Unidas Católicas de Mato Grosso. É pesquisadora visitante da Universidade de Manitoba, Canadá (Estágio Pós-Doutoral), no Department of Family Social Science – Faculty of Human Ecology. Atualmente, é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação mestrado e doutorado na Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). É líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Tecnologia Educacional e Educação a Distância (Geted) e bolsista de produtividade em pesquisa 2 CNPq.

Rosimeire Martins Régis dos Santos, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Doutora em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), período sanduíche na Universidade de Manitoba, Canadá – Faculty of  Human Ecology. Mestra em Educação pela UCDB. Professora do Programa de Mestrado em Tecnologias Emergentes em Educação da Must University, Flórida, Estados Unidos da América. Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudos em Tecnologia Educacional e Educação a Distância (Geted).

Gustavo Henrique da Cunha Moura, Brandon University (BU)

Doutor em Educação pela Universidade de Manitoba. Pós-doutorando na Universidade de Calgary e pesquisador na Universidade de Brandon. Mestre em Letras pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Graduado em Letras – Inglês pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB).

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Published

2025-07-29

How to Cite

PANIAGO, Maria Cristina Lima; SANTOS, Rosimeire Martins Régis dos; MOURA, Gustavo Henrique da Cunha. Riches in differences in cyberculture: towards more democratic and innovative educational practices. Interações , Campo Grande, v. 26, p. e26184472, 2025. DOI: 10.20435/inter.v26i1.4472. Disponível em: https://multitemasucdb.emnuvens.com.br/interacoes/article/view/4472. Acesso em: 2 aug. 2025.