Cheese and the inclusion of family farming in free markets in Goiânia, Goiás

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v26i1.4525%20

Keywords:

short market, dairy processing, family production, rural agroindustry

Abstract

The production of cheese by family farming in the state of Goiás is quite significant, being the second state with the highest production of cheese and curd in Brazil. Despite this expressiveness, there are few studies on the commercialization of these products. This research seeks to identify the relevance of cheese production in the state, with reference to secondary data, and quantify the participation of family farmers producing cheese in open-air markets in the municipality of Goiânia, Goiás. As a result of visits to the 105 active fairs in the capital and interviews with 160 marketers, it was observed that 73,12% of marketers are middlemen, compared to 26,88% of producers originating in 19 neighboring municipalities located an average of 58 km away from Goiânia. Among the cheese producers, 78.95% declared themselves family farmers. Based on the approach, it is concluded that open-air markets are configured as short marketing channels, but with a low presence of family farmers producing cheese and dairy products.

Author Biographies

Lara Coelho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

Doutora em Agronegócio e Mestra em Ciência e Tecnologia de Alimentos pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Bacharel em Engenharia de Alimentos pela Universidade Federal de Goiás com intercâmbio em Purpan/França. Atualmente é técnica administrativa em educação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano).

Graciella Corcioli, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora, mestra e graduada em Agronomia pela Universidade Federal de Goiás. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal de Goiás nas disciplinas de Sociologia Rural e Políticas de Desenvolvimento Rural. Possui experiência na área de Agronomia, atuando principalmente nos seguintes temas: Agricultura Familiar, Extensão Rural e Nutrição Mineral de Plantas.

Fabiana Thomé da Cruz, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutorado em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, tendo realizado estágio de doutoramento na Cardiff School of City and Regional Planning, Cardiff University (CPLAN). Estágio pós-doutoral em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestra em Agroecossistemas, pela Universidade Federal de Santa Catarina. Graduada em Engenharia de Alimentos pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora adjunta na Escola de Agronomia da Universidade Federal de Goiás (EA/UFG), professora no Programa de Pós-Graduação em Agronegócio (PPGAGRO/UFG) e professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento (PGDR/UFRGS). Tem se dedicado a pesquisas relacionadas à agricultura familiar e ao desenvolvimento rural, especialmente no que diz respeito ao debate sobre qualidade dos alimentos tradicionais, agroindústrias familiares, inserção em mercados formais, segurança alimentar e nutricional e sistemas alimentares sustentáveis.

Charla Basílio Schinaider Segundo, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Agronegócio da Universidade Federal de Goiás (UFG), na área "Sustentabilidade e competitividade dos sistemas agroindustriais", na linha "Agricultura familiar e o Agronegócio". Mestra em Agronegócio pela Universidade Federal de Goiás, onde atuou, principalmente, nos seguintes temas: comercialização, agricultura familiar, atravessadores, feiras livres e produtos lácteos. Graduada em Agronegócio pela Universidade Federal de Viçosa.

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Published

2025-06-17

How to Cite

Coelho, L., Corcioli, G., Cruz, F. T. da ., & Segundo, C. B. S. . (2025). Cheese and the inclusion of family farming in free markets in Goiânia, Goiás. Interações (Campo Grande), 26, e26134525. https://doi.org/10.20435/inter.v26i1.4525